Sedar atau tidak, setiap hari kita mengalami perubahan. Perubahan atau
evolusi ini merupakan fitrah dalam kehidupan yang tidak dapat ditahan-tahan.
Sungguh pun kita hanya berdiam diri sekali pun dengan tidak berbuat apa-apa
melainkan bernafas, kita tetap akan melalui perubahan masa dan umur.
Begitu jugalah dengan persekitaran kita; keluarga, harta-benda, cuaca,
ekonomi dan politik. Apa yang kita alami dan rasai sekarang tentunya berlainan
sama sekali dengan apa yang dilalui oleh bapa, datuk dan nenek moyang kita satu
masa dahulu. Sesetengah perubahan memang kita nantikan seperti peningkatan
taraf kehidupan dan pendapatan, kedatangan anggota keluarga yang baharu, dan
kemajuan infrastruktur negara. Namun terdapat juga perubahan yang sebolehnya
kita mengelaknya dari berlaku seperti kematian, kesan penuaan, kehilangan
pendapatan, peperangan dan sebagainya. Persoalannya di sini, apakah kita mampu
dan bersedia untuk menentukan perubahan mana yang sesuai untuk kita?
Cuba kita ambil contoh peperangan. Apakah peperangan ini sesuatu yang kita sebagai
rakyat biasa mampu untuk elakkan? Bagi yang pesimis, pasti jawapannya tidak
kerana golongan ini berpendapat semuanya ditentukan oleh ahli politik dan
pemimpin negara. Namun hakikatnya, dari aspek demokrasi liberal, setiap ahli
anggota masyarakat mampu untuk mengelakkan bencana politik yang membawa kepada
peperangan ini.
Di sinilah timbulnya persoalan, ‘Adakah kita sebenarnya bersedia untuk
menghadapi perubahan?’. Letusan media sosial yang berlaku pada tahun 2008 telah
membuka ruang liberalisasi sosialisasi politik yang tidak terbatas kepada
semua, membolehkan lebih ramai menyertai politik secara bebas luar dari
lingkungan struktur parti politik. Kebebasan yang datang dengan secara mendadak
ini telah mengakibatkan senario perubahan politik beberapa negara mengalami
perubahan, termasuklah US sendiri di mana buat pertama kalinya Presiden kulit
hitam pertama dilantik. Namun, bagi sesetengah negara pula, kesannya sangat
buruk sehingga membawa kepada peperangan dan kehilangan nyawa di kalangan
rakyat yang besar, terutamanya yang berlaku ketika revolusi Arab Spring. Malah
Malaysia juga tidak terkecuali dari merasai perubahan ini, apabila buat pertama
kalinya majoriti parti Barisan Nasional (BN) di parlimen gagal mencapai 2/3
selain kehilangan beberapa buah negeri ke tangan pakatan parti pembangkang.
Jika diteliti dari konteks Malaysia, apakah perubahan yang berlaku pasca
PRU 2008 ini yang dinahukan oleh majoriti rakyat? Dari aspek liberalisasi
demokrasi, perubahan ini mungkin membawa petanda yang baik di mana lebih ramai
rakyat mampu untuk menyuarakan pendapat politik mereka di media sosial dan
mengurangkan elemen autokrasi dalam pentadbiran kerajaan pusat. Namun dari
aspek perpaduan, perubahan ini sedikit sebanyak telah mewujudkan perpecahan dan
pertelagahan di kalangan rakyat yang berbeza pandangan politik yang mengambil
masa yang signifikan untuk dipulihkan kembali.
Malahan kempen politik komunal yang berterusan oleh parti-parti politik
yang berasaskan kaum di Malaysia telah menyebabkan lebih ramai rakyat menjadi
keliru dan bersikap ekstrem, terutamanya di sepanjang garis kaum dan agama.
Buktinya, PRU-13 pada tahun 2013 telah diberi jolokan sebagai “Tsunami Cina”
apabila keputusan menunjukkan majoriti etnik Cina berpihak kepada pakatan
pembangkang, dan kemenangan BN bergantung kepada undi Melayu dan Bumiputera.
Walaupun, Malaysia mungkin mengalami perubahan politik yang berlaku secara
beransur-ansur tidak seperti Arab Spring yang membawa kepada peperangan, namun
adakah ini arah perubahan yang rakyat Malaysia mahukan?
Beberapa kejadian pertelingkahan antara kaum (terutamanya Melayu dengan
Cina) sejak kebelakangan ini memberikan kita petanda bahawa wujud api dalam
sekam yang hanya menunggu masa untuk marak jika tidak kena caranya. Jika PRU-12
dan PRU-13 dilihat menjarakkan dua etnik terbesar negara berikutan perbezaan pendapat
politik, apakah pula hasilnya nanti pada PRU-14 kelak? Bersediakah kita dengan
perubahan yang bakal berlaku selepas itu?
Namun begitu, ini bukanlah bermakna kita tidak berupaya untuk mengelakkan
perubahan yang memusnahkan ini, bahkan dalam sistem demokrasi berparlimen
Malaysia, kita mempunyai kuasa untuk menentukan arah perubahan tersebut. Apa
yang penting adalah kita mampu untuk membezakan di antara tiga bentuk perubahan
budaya politik yang kita mahukan. Ini adalah kerana perubahan budaya politik
ini berlaku dalam tiga fasa iaitu, mikro, meso dan makro. Fasa mikro adalah
fasa paling fleksibel di mana perubahan berlaku setiap masa seperti mana isu yang
diperdebatkan dan mempengaruhi kita di media sosial setiap hari. Perubahan
secara agregat di peringkat mikro ini boleh membawa kepada perubahan fasa meso
seperti contoh pemansuhan ISA dan kebebasan untuk mengadakan perhimpunan
jalanan.
Tetapi apabila kita keluar mengundi memilih pemimpin kelak, kita sebenarnya
sedang menentukan perubahan di peringkat paling tinggi iaitu, makro. Contoh
budaya politik makro ini adalah Islam sebagai agama persekutuan, hak orang
Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu dan sebagainya. Ini adalah kerana barisan
pemimpin politik yang kita pilih untuk menduduki dan menentukan dasar dan masa
depan negara kelak akan mencorakkannya mengikut ideologi yang dijulang oleh
parti yang memegang tampuk majoriti. Namun begitu, kebanyakan jentera
parti-parti politik ini sangat pandai menyembunyikan agenda perubahan makro ini
dalam bentuk pendebatan mikro dan meso agar kebencian dan elemen emosi sentiasa
dapat dimanipulasi. Oleh kerana itulah, setiap dari kita seharusnya sedar dan
mempunyai pengetahuan yang secukupnya untuk membezakan di antara isu persepsi
politik dengan agenda terselindung bagi mengelakkan kita menjadi sebahagian
alat parti-parti politik untuk mereka mengecapi kuasa dan mengubah budaya politik
yang menjadi asas penubuhan dan kelangsungan kemakmuran yang dikecapi kita selama
ini.
Oleh kerana itu, sekali lagi, sebelum kita semua beremosi dengan isu
politik yang ditimbulkan secara bebas dan tidak bertanggungjawab di media
sosial, “Adakah kita bersedia untuk berubah?”
Rujukan:
Gibbins, J.
R. (1989). Contemporary Political
Culture: Politics in a Postmodern Age. London, UK: SAGE Modern Political
Series Volume 23 sponsored by the European Consortium for Political
Research/ECPR
Magstadt,
T. M. (2009). Understanding Politics:
Ideas, Institutions and Issues (7th ed.). Wadsworth CENGAGE Learning
Mohd Fuad Mat Jali, Junaidi Awang Besar, Novel Lyndon & Mohd Faidz Mohd Zain. (2014). ‘Realignment’ pengundi Cina dalam PRU ke-13, 2013. Malaysian Journal of Society and Space 10 (54 - 64). Diakses dari http://www.ukm.my/geografia/images/upload/5a.paper-modhfuad.pdf
Wolfsfield,
G., Segev, E. & Sheafer, T. (2013). Social Media and The Arab Spring:
Politics Comes First. The International
Journal of Press/Politics 18(2), 115-137. Diakses dari http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1940161212471716
No comments:
Post a Comment