Sunday 28 January 2018

AGENDA RAHSIA TUN M BERSAMA DELEGASI KESATUAN EROPAH?


Saya berasa kecewa atas pertemuan Tun M bersama delegasi Kesatuan Eropah (EU) tempoh hari kerana gagal membawa perhatian terhadap perkara yang lebih penting yang melibatkan rakyat Malaysia iaitu mengenai larangan penggunaan minyak kelapa sawit di dalam penggunaan biodiesel di Eropah oleh EU.

Malaysia merupakan negara kedua terbesar pengeluaran minyak kelapa sawit selepas Indonesia dan kedua-dua negara ini menghasilkan hampir 90% output dunia dan 60% eksport minyak kelapa sawit Malaysia adalah ke negara Eropah.

Saya melihat keputusan larangan oleh EU ini secara jelas akan menjejaskan 219,452 peladang sawit persendirian (smallholders) di seluruh negara dan hampir 650,000 peladang sawit secara keseluruhan.

Sudah tentu sekiranya Tun M memikirkan tentang rakyat Malaysia dan komited dengan slogan 'Selamatkan Malaysia', sudah tentu Tun M akan menyuarakan mengenai perkara tersebut kepada delegasi EU selaras dengan apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia dan Pemimpin BN.

Malangnya, Tun M lebih berminat hendak memberi persepsi negatif mengenai pilihanraya umum kononnya perlu dibersihkan dan dijalankan dengan adil.

Selama ini, pilihanraya yang diadakan di Malaysia sudah tentu mengikut prosedur yang ditetapkan serta mengikut Perlembagaan Persekutuan. Jelas buktinya adalah keputusan PRU-13 yang mana PKR, DAP dan PAS masing-masing masih mengepalai negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Tun M sebenarnya langsung tidak memperdulikan rakyat Malaysia malah terus menggunakan segala ruang dan peluang yang ada untuk memburukkan Malaysia di mata dunia demi meraih kepentingan politik peribadi beliau sendiri.

Malah, berkemungkinan juga perjumpaan delegasi EU bersama Tun M bertujuan untuk melobi Tun M untuk menyokong usul larangan penjualan minyak kelapa sawit di Eropah sekiranya beliau menang pilihanraya. (InsyaAllah, Tun M tidak akan sama sekali menang)

Sekiranya ini benar, ia merupakan pengkhianatan terhadap rakyat Malaysia, terhadap FELDA dan terhadap ekonomi Malaysia.

Adakah kita mahu kemungkinan ini berlaku?

Sekiranya tidak mahu, maka wajiblah kita menolak Tun M pada pilihanraya yang akan datang!

#TolakPH
#TolakTunM
#KekalNajib
#KamiGengNajibRazak

*SUMBER* : https://www.facebook.com/raziz2.0/posts/10215551680130793


Rujukan 1:
https://www.reuters.com/article/malaysia-palmoil-eu/european-move-to-ban-palm-oil-from-biofuels-is-crop-apartheid-malaysia-idUSL3N1PD1NJ

Rujukan 2: https://www.euractiv.com/section/energy/news/eu-heading-for-zero-palm-oil-in-transport-by-2021/

Rujukan 3:
https://www.nst.com.my/business/2018/01/327755/malaysia-consult-wto-eu-palm-oil-ban

Rujukan 4:
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/01/22/international-trade-and-industry-ministry-condemns-eus-palm-oil-ban/

No comments:

Post a Comment